Cara Setting Karbu Vario 110 Biar Irit
Cara Setting Karbu Vario 110 Biar Irit - Salam Oprex dan Salam Satu Asphalt, kali ini apa yang kita bincangkan agak ketinggalan, bro. Kerana sekarang ini adalah era motosikal suntikan tetapi tidak mengapa, walaupun sudah ketinggalan zaman tetapi masih paling keren dia ... dia ... Buat masa ini, apa yang ingin kita bicarakan adalah bagaimana cara menubuhkan Honda Beat, Vario 110 karburator, karburator Spacy dan karburator Scoopy. Sebenarnya, kaedah ini boleh digunakan untuk menyesuaikan karburator untuk motosikal lain kerana pada prinsipnya dan dalam teori kerja, ia hampir sama.
Tetapi sebelum kita membincangkannya lebih jauh, terlebih dahulu sediakan peralatan yang kita perlukan termasuk pemutar skru plus (sederhana), pemutar skru kecil / angin dan tachometer jika ada. Tetapi jika anda tidak mempunyai tachometer, anda boleh memasang tachometer variasi pada motor untuk mendapatkan hasil yang maksimum. Saya telah membincangkan cara memasang tachometer variasi dan saya membuat video, jadi cari sendiri, bro kerana saya lupa pautan dia ...
Cara Setting Karbu Vario 110 Biar Irit - Mengapa saya mencadangkan menggunakan tachometer, supaya anda dapat melihat RPM atau putaran mesin sehingga anda tidak memutar putaran, itu tidak jelas ... Gunakan perasaan, bro? Ya, tidak mengapa jika anda ingin menggunakan perasaan itu, tetapi untuk mekanik yang berpengalaman / boleh dipercayai atau orang tua, tidak mengapa. Tetapi jika anda seorang pemula seperti gua ini, anda masih berusaha menggunakan alat yang ia ... walaupun pada akhirnya anda juga menggunakan perasaan tersebut.
Cuba motosikal di kedudukan tengah standard dan tidak ada tangki gas di sekitar motosikal.
Hidupkan motor selama 5 - 10 minit untuk mencapai suhu kerja enjin yang optimum.
Pasang tachometer bengkel pada kabel gegelung besar, jika anda tidak mempunyai tachometer bengkel. Penyelesaiannya ialah memasang variasi tachometer pada motosikal, harganya sekurang-kurangnya Rp. 50.000, jika anda keliru tentang cara mencarinya di blog ini, saya telah membuat tutorial lengkap dengan videonya.
Setelah dipasang, tachometer akan menunjukkan nombor pegun, jadi perhatikan dengan teliti.
Oleh itu, jika secara kebetulan anda tidak mahu memasang tachometer, anda tidak perlu mengikuti kaedah di atas, yang paling penting ialah motor berada pada kedudukan dua standard dan hidupkan selama 5 - 10 minit.
Setelah itu, putar tuner langsam menggunakan pemutar skru plus dan kedudukan pengaturan langsam berada di bahagian atas karburator. Kerana apa yang dibincangkan adalah motosikal karburator Honda Beat, karburator Scoopy, karburator Vario 110 dan karburator Spacy.
Belok ke (kanan) tetapan senggang hingga menyentuh 3000 RPM, sekarang berguna bagi tachometer untuk membaca angka-angka ini. Sekiranya anda tidak menggunakan tachometer, putar 2- 3 putaran penuh pada keadaan siaga.
Langkah seterusnya adalah membelok ke dalam sehingga anda terjebak dalam pengaturan angin menggunakan pemutar skru min (-) panjang yang diletakkan di sebelah kiri karburetor.
Ini sangat penting bro "jika tetapan angin telah tersekat maka jangan memaksanya lagi kerana ia akan merosakkan karburator".
Selepas itu, putar tetapan angin keluar (kiri) perlahan-lahan, tujuannya adalah untuk mencari putaran tertinggi putaran penyesuaian angin. Biasanya untuk motosikal automatik Honda, anda akan menemuinya dalam 2 pusingan daripada tersekat.
Kaedah di atas tidak optimum, untuk mendapatkan nilai RPM tertinggi, anda harus selalu memperhatikan tachometer ketika menghidupkan angin.
Langkah terakhir adalah menyesuaikan atau menyesuaikan tetapan langsung pada RPM 1400-1600, kerana ini adalah motosikal automatik yang berbeza jika motornya adalah bar sport dan motosikal.
Tetapi sebelum kita membincangkannya lebih jauh, terlebih dahulu sediakan peralatan yang kita perlukan termasuk pemutar skru plus (sederhana), pemutar skru kecil / angin dan tachometer jika ada. Tetapi jika anda tidak mempunyai tachometer, anda boleh memasang tachometer variasi pada motor untuk mendapatkan hasil yang maksimum. Saya telah membincangkan cara memasang tachometer variasi dan saya membuat video, jadi cari sendiri, bro kerana saya lupa pautan dia ...
Cara Setting Karbu Vario 110 Biar Irit - Mengapa saya mencadangkan menggunakan tachometer, supaya anda dapat melihat RPM atau putaran mesin sehingga anda tidak memutar putaran, itu tidak jelas ... Gunakan perasaan, bro? Ya, tidak mengapa jika anda ingin menggunakan perasaan itu, tetapi untuk mekanik yang berpengalaman / boleh dipercayai atau orang tua, tidak mengapa. Tetapi jika anda seorang pemula seperti gua ini, anda masih berusaha menggunakan alat yang ia ... walaupun pada akhirnya anda juga menggunakan perasaan tersebut.
Cuba motosikal di kedudukan tengah standard dan tidak ada tangki gas di sekitar motosikal.
Hidupkan motor selama 5 - 10 minit untuk mencapai suhu kerja enjin yang optimum.
Pasang tachometer bengkel pada kabel gegelung besar, jika anda tidak mempunyai tachometer bengkel. Penyelesaiannya ialah memasang variasi tachometer pada motosikal, harganya sekurang-kurangnya Rp. 50.000, jika anda keliru tentang cara mencarinya di blog ini, saya telah membuat tutorial lengkap dengan videonya.
Setelah dipasang, tachometer akan menunjukkan nombor pegun, jadi perhatikan dengan teliti.
Oleh itu, jika secara kebetulan anda tidak mahu memasang tachometer, anda tidak perlu mengikuti kaedah di atas, yang paling penting ialah motor berada pada kedudukan dua standard dan hidupkan selama 5 - 10 minit.
Setelah itu, putar tuner langsam menggunakan pemutar skru plus dan kedudukan pengaturan langsam berada di bahagian atas karburator. Kerana apa yang dibincangkan adalah motosikal karburator Honda Beat, karburator Scoopy, karburator Vario 110 dan karburator Spacy.
Belok ke (kanan) tetapan senggang hingga menyentuh 3000 RPM, sekarang berguna bagi tachometer untuk membaca angka-angka ini. Sekiranya anda tidak menggunakan tachometer, putar 2- 3 putaran penuh pada keadaan siaga.
Langkah seterusnya adalah membelok ke dalam sehingga anda terjebak dalam pengaturan angin menggunakan pemutar skru min (-) panjang yang diletakkan di sebelah kiri karburetor.
Ini sangat penting bro "jika tetapan angin telah tersekat maka jangan memaksanya lagi kerana ia akan merosakkan karburator".
Selepas itu, putar tetapan angin keluar (kiri) perlahan-lahan, tujuannya adalah untuk mencari putaran tertinggi putaran penyesuaian angin. Biasanya untuk motosikal automatik Honda, anda akan menemuinya dalam 2 pusingan daripada tersekat.
Kaedah di atas tidak optimum, untuk mendapatkan nilai RPM tertinggi, anda harus selalu memperhatikan tachometer ketika menghidupkan angin.
Langkah terakhir adalah menyesuaikan atau menyesuaikan tetapan langsung pada RPM 1400-1600, kerana ini adalah motosikal automatik yang berbeza jika motornya adalah bar sport dan motosikal.
Baca Tips Selengkaapnya : https://www.modifsimple.com/2021/04/cara-setting-karbu-vario-110-biar-irit.html
Komentar
Posting Komentar